18 miliónů havranů v souboji s novým letištěm na severu Prahy

Navštívíl jsem před několika dny debatu o novém mezinárodním letišti na severu Prahy ve Vodochodech. Asi nejvíce mne zaujalo, že investor Penta  ve svém záměru zcela podceňuje nebezpečí jedné z největších kolonií havranů, která bezprostředně vedle jeho areálu sídlí.

Dovolím si odcitovat asi největšího odborníka na populaci havranů v České republice pana RNDr. Lubomíra Peške, CSc.: „Zhruba 110 tisíc havranů přespává každý den v okolí Kralup nad Vltavou, odkud vždy ráno při východu slunce letí do Prahy a nasledně se večer vrací – celkem nějakých 18 miliónů přeletů havranů ročně.“ Když se přitom podíváme na mapu, zjistíme, že zamýšlené letiště leží přímo na spojnici Kralup a severu Prahy, kam havrani létají. Pan doktor Peške proto i logicky pokračuje: „Střet letadla s havarany, zejména mladými nezkušenými, je v této lokalitě velikým nebezpečím.“

Po této hrozivé informaci jsem kontaktoval i další odborníky z centrály Českeho ornitologického svazu. Pan Mgr. Lukáš Viktora mi řekl: „Oblast mezi Kralupy a Prahou je jednou z nejtradičenějších migračních tras havranů. Nějáké plašení dravými ptáky je u takto velké havraní populace zcela směšným a nereálným opatřením.“ Při pohledu na studii EIA, kterou investor zpracoval, mne pak již začala jímat hrůza. Veškeré trasy, kudy mají letadla z 3,5 milóny cestujících ročně létat, skutečně přímo kříží trasy každodenní migrace ptáků. Je přitom poměrně známou informací, že právě střet ptáků s letadlem je nejčastější příčinou fatálních nehod.

Raději jsem proto zkontaktoval jestě dalšího předního českého ornitologa pana RNDr. Jaroslava Škopeka, PhD, kterého mi na České ornitologické společnosti doporučili s tím, že se již několik desetiletí věnuje právě velice významné havraní populaci v okolí Kralup. Tento nestranný odborník mi řekl: „Havranům v okolí Kralup se věnuji již 30 let. Vždy ráno se havrani shromaždují k odletu. Nyní většinou na chemických zasobnících Kaučuku Kralupy a pak odlétají do Prahy, večer se vracejií. A to zcela pravidelně, každý den. Toto mám doloženo desítkami pozorovaní“. Šel jsem se tedy ještě jednou podívat do studje EIA, do map leteckých tras, a světe div se. Milionáře z Penty nenapadlo nic lepšího, než že v približovacím okruhu se letadla budou otáčet právě u těchto chemických zasobníků jedné z největších chemiček v zemi. Tedy tam, odkud havrani každé ráno odlétají. Vím, že v Kralupech se vždy o těchto zásobnících mluvilo jako o „koulích“,  kdy stačí, aby bouchla jedna, od ní další a je po dvacetitisícovém městě.

Tak nějak si kladu otázku, to o těchto nebezpečích lidé na ministerstvu životního prostředí nevědí? A nebo vědí, ale přesto se rozhodnou investorovi vyhovět? Proč? Snad proto, že desítky lobistů již týdny obcházejí ministerstva a slibují tučné odměny?

Říkám si, není lepší začít s přípravou letiště tak, že se nejprve vybere vhodná oblast, než se snažit vměstnat letiště někam, kde představuje nebezpečí pro miliony cestujících a pro tisíce lidí v okolí?

Navíc, jak jsem se na debatě o letišti dozvěděl, nejsou havrani jediným problémem totoho zamýšleného projektu. Okolí budoucího letiště je tak hustě osídleno obcemi, že některé z nich jsou od startovací dráhy vzdáleny stovky metrů. Třeba v takových Panenských Břežanech naměříli hluk od cvičných letů až ke sto decibelům. Díval jsem se do odborné lékařské literatury a to jsou již hodnoty, které u lidí přímo vedou k srdečním chorobám a dalšímu poškození zdraví. Opravdu dobrý nápad, tohle letiště. Pokud ho schválí, nemůže si v téhle zemi být již nikdo jistý, že mu vedle domu nebo školy jeho dětí nepostaví něco, co bude produkovat též oněch šťavnatých 100dB.

Konečně mne pak na debatě zaujalo i vystoupení mistopředsedkyně parlamentu paní Kateřiny Klasnové. Asi správně řekla, že nové soukromé letiště ubere zakázníky státnímu letišti v Ruzyni a sníží hodnotu ruzyňského letiště o milardy. To jsme opravdu tak daleko, že budeme šetřit na platech učitelů, zdravotníků, na maminkách na mateřské dovolené atd. jen proto, abychom peníze mohli předat několika miliardářům, kteří si na úřadech mohou dovolit sehnat své známé? Bůh s námi.

Ing. Mgr. Petr Hantych

petr.hantych@seznam.cz



Přidejte váš komentář

Počet komentářů: 2

|
  • Václav napsal:

    Plně souhlasím se stanoviskem Ing. Hantycha a nesouhlasím s naivním stanoviskem p. Malého, který představuje prodlouženou ruku Penty.

  • Jindřich Malý napsal:

    Pane Hantychu,
    dovolím si hned úvodem upozornit na to, že po shlédnutí Radiožurnálu vyšlo najevo, že na celé „akci“, kterou organizovala iniciativa SLV bylo cca 120 lidí, z nichž třetina byli zaměstnanci rádia, cca 40 bylo starostů obcí se svými rodinami, pak i několik příznivců LV či neutrálních občanů, takže na občany Kralup mi včetně Vás připadlo asi 20 lidí, kteři nechtějí letiště…opravdu zajímavé. Pikantní je, že za SLV vystupuje dokola 5 stejných osob: patříte mezi ně Vy se svými nesmysly, pan Sekera, který vždy zmíní nálet na kralupskou Petrolejku, pan Linda, který upozorňuje i na ropné produkty ve vozidlech před rafinerií, pan Holík – tomu bych dal ještě více prostoru, neb si myslím, že ani není gramotný a pan Bubeníček – nyní již exstarosta nevzhledného satelitu Postřižín…
    Není Vám divné, že nikdy nepřišel vyjádřit své NE třeba někdo opravdu fundovaný z chemických provozů v Kralupech? Proč pan Holeček nevyhlásil referendum a utrácí Kralupům ročně 2 miliony Kč za toto pochybné sdružení? Odpověď je více než jasná – k referendu by totiž nikdo nešel. Všichni vědí, že k rozvoji letiště dojde a celý region to samozřejmě uvítá. A nedojde k tomu proto, že Penta má „známé“, ale proto, že mezinárodní letiště tu nevzniklo včera, ale už v roce 1939 a navíc splní veškeré normy a předpisy. Pokud by tomu tak nebylo, tak mi věřte, že by nemohl existovat ani Synthos, ani Spolana ani Česká rafinérská.
    A s těmi havrany lidi nestrašte – jsou velmi inteligentní a na letištích nebyl zaznamenán snad jediný případ kolize s letadlem. Navíc tu jsou opravdu léta, ranní seřadiště mají u Kaučuku a věřte, že jim chemička nevadila ani v době, kdy vypouštěla takové emise, že se nedalo ani věšet prádlo na balkon – ale to jste ještě ani nebyl na světě….
    Takže Vám vřele doporučím místo hloupých iniciativ se zamyslet, kde najde práci třeba jen oněch 800 lidí, které Vaše mateřská firmička Unilever připravila o práci v Nelahozevsi, kde Vaše objekty už jen tiše chátrají…
    Pozdravení všem občanům Kralup, kteří vědí, že LV je pro ně přínosem, zatraktivněním regionu a největším zaměstnavatelem široko daleko.

|

Článek byl publikován 13.Prosinec.2010 v 8.21 v kategorii články k EIA.
Komentáře k tomuto článku můžete sledovat prostřednictvím RSS 2.0 kanálu.
Můžete přidat komentář.